7 Mayıs 2010 Cuma

67 MUSTANG ELEANOR

31/5/2009 - 1967 MUSTANG HARDTOP (ELEANOR)


1999 yılında, 60 Saniye filmindeki Ford Shelby'den etkilenerek başlayan macera sonucu, Ford Mustang Coupe GT 500 Eleanor görüntüsünü almış. Fakat siz dış görünüme değil motora takılın!..



1967 model Ford Mustang, iyi bir koleksiyoncu olan Barış Manço'dan alınarak, kelimenin tam anlamıyla evrim geçirmiş ve GT 500 Eleanor olmuş. Otomobilin sahibi Atay Aydıner, 1999 yılında aldığı Mustang'in, body kit uygulaması için çok kafa yormuş. Ve en sonunda Can Oto Dizayn'da Eleanor body kit uygulaması sacdan yapılmış. Önden bakıldığında Ford Mustang GT 500 modeli ile aynı görünüme kavuşan otomobilin arka bölümde radikal değişikliklere gidilmemiş. Fakat hava girişli kaput, şişirilen çamurluklar, tampon ve sis farları insana filmden sahneler yaşatıyor. Marşpiyelin sonundaki girişler egzoz için fakat fonksiyonel değil. Eleanor'un orijinali böyle olduğu için yapılmış. Ama otomobilin agresifliğini pekiştirdiği kesin. Shelby stoplar, Piaa sisler ve Matrix marka clear farlar ile Eleanor görüntüsü tamamlanmış. Lastikler 245/45/17 Kumho, daha önce bir jant markası olarak karşımıza çıkmayan Edelbrock jantlar kalitesini belli ediyor. 454 serisi jantlar17x8 ebadında. Otomobilin içinde JSV'nin spor koltukları deri kaplatılarak kullanılıyor. Auto Meter göstergeler A sütununda benzin, voltmetre, hararet ve devir, torpidoda ise yağ basıncı olarak yerini almış. B&M'in shifter vites kolu ise NOS butonlu. Buraya kadar tüm işlemler mükemmel yapılmış. Ama mükemmelin de ötesinde modifiye edilen bir bölüm var ki o da motor. Civatalarına kadar Amerika'dan getirilen motor övgüyü fazlasıyla hak ediyor. Öncelikle 289 cid olan motor yerini 351w'a bıraktıktan sonra bir de stroker uygulaması yapılmış. Yani makina stroker olmuş. Daha sonra O-ringed uygulaması yapılmış. Bu uygulamanın amacı, silindir duvarlarının etrafına 0.5 mm derinliğinde bir kanal açılıp sipariş edilen o-ringli contayla NOS'a basıldığı anda bu duvarlarda oluşan aşırı sıkıştırma ile conta patlamaması için bir önlem.



Bloğun ana yataklarında bulunan egksantrik yağ kanallarına yağ restriktörü (oil restrictor) uygulaması yapılarak eksantriğe, subap ve eksantrik takımına (valve train) giden yağın basıncı kısılarak basıncın ana yataklarda kalması sağlanmış. Eksantrik mekanik iteceğe sahip olduğu için fazla yağa ihtiyacı olmadığından dolayı basıncın ana yataklarda kalması uygun görülmüş. Motor rektifiyesinde en önemli hatalardan biri olan, kapak takılmadan yapılan ayarlar sonucu yaşanan sapmaların önüne geçilmek için tork plate isimli parça getirtilerek ayarlar bu parça sayesinde en doğru şekilde yapılmış. Tork plate denen plaka rektifiye anında silindir kapağı görevi görüp ayarların kapak sıkıldıktan sonra aynı ölçüde kalmasını sağlıyor. Trick Flow marka Twisted Wedge alüminyum modeli silindir kapağı 2.02 emme, 1.60 inç egzoz subap çapları, 170 cfm emme akışkanlığı ve 61 cc yanma odasına sahip. Motorun maksimum deviri 5000 cc için 6500 d/d, fakat makine 6650 cc ye yükseltildiği için doğan farktan dolayı kapakların tamamı ile port ve polish yapılıp yanma odası açıları değiştirilmiş. Mustang'in motorunun sıkıştırma oranı 13.1:1. Bu rakamın ne kadar yüksek olduğunu anlamak için, yeni nesil motora sahip BMW M3'ün 11.3:1 olan sıkıştırma oranına bakmak yeterli. Mustang'in motor yataklarında aşırı beslemeli motorlar için özel bir metalden üretilmiş olan Clevite marka 77 Race H serisi motor kol, eksantrik ve ana yatakları görev yapıyor. Burkulmayan Eagle çelik krank (Non-Twist) 3 inç ana yatak kalınlığına sahip. Orijinalinde 2.311 inç kalınlığında olan kol yatağı ise 2.111 inç olarak sipariş edilerek sürtünmeden en az seviyede yararlanılmış. Normal stroke oranı 3.50 olan krank da 4.00 inçlik krank ile arttırılmış. Cross Drilled Krangin denen uygulama ile de krankın yağ delikleri büyütülmüş. Bu işlemler sonrasında Eagle marka 4340 kodlu 3-D çelik H Beam piston kolu takılmış. Normalinde 5.956 inç olan kol, 6.250 inçe çıkarılıp, piston kolu oranı (rod lenght ratio) değiştirilerek krankın üzerindeki minimal yükler hafifletilmiş. JE markasından seçilen forged alüminyum piston ve pinleri, normalde 5/16 ve 3/16 olan segman kalınlıkları 1/16 olarak sipariş edilip silindir duvarlarındaki sürtünmede azalma sağlanmış. Fakat bu işlem sonucu dezavantaj olarak segman ömrü kısalmış. Bu pistonların tanesi 365 gram gibi bir değerle şaşırtıcı hafiflikte. Piston etekleri ise normal forged pistonlardan daha kısa.



Pistonların diğer bir özelliği flat top olması yani üzerlerinde herhangi bir girinti çıkıntı yok. Flat top sıkıştırmayı yükseltmeye yardım ediyor. Motorun orijinal pistonları 4.000 inç çapında sipariş edilenlerin büyüklüğü ise 4.030 inç. Premium plasma moly piston segman seti JE marka ve 1/16 1/16 3/16 ebatlarında ince olarak getirtilmiş. Segmanlar file fit yani piston ölçüsünden 0.005 inç daha büyük sipariş edilip istenilen segman aralığını ayarlamalarını sağlamış bu işlem ile aşırı besleme sonucu motorda oluşabilecek problemlerin önüne geçilmiş. Motor yanmama özelligine sahip SCE marka oringli bakır conta ile kapatılmış. Tüm parçaların 1000 HP modifikasyona kadar dayanıklı olarak seçilmesi de Mustang'in modifiyesinin daha devam edeceğinin sinyallerini veriyor. Ayrıca yağ karteri normalde 5 kg yağ alıyorken derinleştirilip 7 kg kapasiteye çıkarılmış. 175 HP'lik NOS kiti Pro Shot Fogger modeli ve Retard Kit ile birlikte alkolle basılıyor. 750 HP serisi Holley marka karburatörün jetleri büyütülmüş ve çift pompa özelliğine sahip. Edelbrock Victor Jr emme manifolduna ported & polished uygulaması yapılmış. Manifoldun ürettiği güç aralığı 3500-7500 d/d.Tabi bu kadar yüklü bir motorun ateşleme sistemi de güçlendirilmiş. Öncelikle otomobilin orijinali platin olan ateşleme sistemi elektroniğe dönüştürülmüş. MSD marka pro billet distribütör modelinin dişlisi bronz. Bronz, daha çabuk bitmesine rağmen eksantriğe hiçbir şekilde zarar vermediği için özellikle seçilmiş. MSD 6AL ateşleme kutusu, 50.000 volt yüksek voltaj üreterek bobin ateşleme sistemini tamamlıyor. Ayrıca, MSD marka 3 step rotar kutusu nitrojen basıldığı an motoru korumak için ayarlanan avansın düşmesini sağlıyor. Tüm bunların yanında Accel 8.8 mm kalınlığında buji kabloları ateşlemeyi kusursuz kılıyor. Eg santrik 286-294 derece Comp Cams marka ve Mechanic roller tipli. Eksantriğin roller tipli olması nedeniyle sürtünme daha az. Mekanik olması ise her devirde makinenin gücünü kaybetmemesi ve daha agresif çalışmasına neden oluyor.



Eksantriğin bir dezavantajı mekanik olduğundan dolayı belirli km'lerde ayar gerektiriyor olması. Bunun önüne geçmek için ise subap kilidi (Stud Girdle) kullanılmış. Subap kilidi yapılan ayardan sonra takılarak ayarın normalinden yaklaşık 20-30 kat daha fazla süre korunmasını sağlanıyor. 0.608-0.614 inç subap açma oranına sahip eksantrik, 110 LSA emme ve egzoz loplarının dönme oranları ile kategorisinde en iyi değerlere sahip. Pianolar Crane Energizer markasından seçilmiş ve1.6 oranlı. Motordaki tüm civatalar ARP marka190.000 psi basınca dayanıklı civataları koparmak neredeyse imkansız. Griffin alüminyum radyatör 31x19 inç büyüklüğünde ve bu motora ancak yeter dedirtiyor. Yüksek basınçlı yağ pompası Miledon, benzin pompası ise Edelbrock marka. Yüksek sıkıştırma ve hacim nedeniyle, Summit marka rediksyonlu marş motoru ile değiştirilmiş. Moroso vakum pompası karterdeki sıkışmış gazları çekip segmanlara yük binmemesini sağlıyor. Hava filtresinin vazgeçilmez adı K&N 4 inç yüksekliğiyle kaputun altında yerini almış. Mustang'de şanzıman olarak, daha önce Ford'un c4 c6 modelleri denenmiş fakat NOS açıldığında bu şanzımanlar sorun çıkarmış. Şu an üzerindeki şanzıman Chevrolet'ler için üretiliyor. TCI marka Street Fighter serisi şanzıman TH-400 modeli. Bu şanzımanı Ford'a adapte etmek için TCI adaptör kiti kullanılmış ve bu şekilde sorunsuz çalışması sağlanmış. Tribünün yüksek kaydırma oranından dolayı çabuk ısınan şanzıman yağını soğutmak için Perma Cool marka 3 adet yağ soğutucu radyatör kullanılmış.



Ford Mustang'in yürüyen aksam modifiyesinde, dört adet KYB gazlı amortisör ve iki adet Countur ön yay takılmış ama bunlarla yetinilmemiş. Countur marka viraj demirleri önde 1 inç, arkada 7/8 kalınlığında Burçlar komple kit halinde poliüretan olanları ile değiştirilmiş. Üst salıncakların açısı değiştirilerek Shelby Drop yapılmış bu sayede üst salıncaklar orjinalinden 1 inç aşağıya alınmış. 1 inç yaydan dolayı alçaklık kazanan otomobil 1 inç de Shelby Drop'tan kazanarak yere tam 5.5 cm yaklaşmış. Heavy Duty Ford'un makaslarını alan otomobilin yol tutuşu iyice sağlamlaştırılmış. Kule gergisi orijinal fakat yeterli görülmemiş ve hemen altına Monte Carlo bar takılmış. Ford Mustang'in orijinal halinde yarım olan şasesi uzatılarak güçlendirilmiş. Kremiyer direksiyon kutusu hafif ve güvenli. Arka frenleri kampanalı olarak üretilen otomobilin fren sistemi, ön frenler 11 inç disk 4 piston, arka frenler ise 10 inç tek piston olarak değiştirilmiş. İşlemlerin hepsi Lüleburgaz Funny Car Center'da Selehattin Vardarlı tarafından yapılmış. Tüm işlemler ve sacdan yapılan body kit uygulaması sonucu otomobil 1350 kg'dan 1480 kg'a çıkmış. Bu ağırlık ile G-Tech aletiyle ölçülen 0-400 metre hızlanması 11.5 saniye ve 120 mil gibi çok iyi bir değer. Nitrojen basmadan bu kilo ile 400 metreyi 11.5 saniyede geçmek için yaklaşık 480 HP gerekli.



DIŞ MEKAN

Eleanor body kit

Shelby stoplar

Piaa sisler

Matrix clear farlar

Lazer filmli camlar

JANT/LASTİK

Edelbrock 7x18 jantlar

Kumho 245/45/17 lastikler





İÇ MEKAN

JSV koltuklar,

Auto Meter benzin, voltmetre,

hararet, devir, yağ basıncı göstergeleri

B&M shifter nos butonlu vites kolu





MOTOR

Stroker kit

Trick Flow alüminyum silindir kapağı

Eagle çelik krank

3-D çelik H Beam piston kolu

JE forged aluminyum piston ve pini

Clevite 77 Race H Serisi motor kol, eksantrik ve ana yatağı

351W Ford V-8 5 ana yataklı blok750 HP serisi Holley karbüratör

Edelbrock Victor Jr emme manifoldu

MSD pro billet distribütör

MSD yüksek voltajlı bobin

MSD 3 step rotar kutusu

Accel 8.8 mm buji kablosu

Comp Cams mechanic roller tipli eksantrik

Stud Girdle subap kilidi

SCE Bakır conta

Crane Energizer pianolar

Griffin alüminyum radyatör

Miledon yağ pompası

Main girdle





EGZOZ

Hedman headers

Flow Masters susturucular

X-Pipe uygulaması

80 mm ara borular





YÜRÜYEN AKSAM

KYB gazlı amortisörler

Countur yay takımı.

Countur viraj demirleri

Poliüretan burçlar

Şase uzatma

Auburn diferansiyel kilidi

1 yorum: